Panimoravintola

Panimoravintola Koulu on Suomen suurimpia ravintolapanimoita. Vuotuinen oluentuotanto on n. 100 000 litraa. Asiakaspaikkoja talon kahdessa kerroksessa on noin 800 ja takapihan viihtyisällä terassilla 900.

Vuonna 1993 ravintoloitsijat, intohimoiset oluen ystävät Jarkko Kovasiipi ja Otto Lamberg alkoivat kehitellä ajatusta saksalaistyyppisen olutravintolan perustamisesta Turkuun. Vuosia vieri ennen kuin sopiva kiinteistö tuli tarjolle. Upealla puistoisella pihalla varustettu ainutlaatuinen, arvokkuutta huokuva kivitalo Turun sydämessä oli vapautumassa Cygnaeuksen koulun toiminnan siirtyessä muualle vuonna 1997. Osuma oli täydellinen, joten aikaa ei hukattu: jo saman vuoden marraskuussa panimo oli perustettu ja toiminnassa. Sunnuntaina 18.1.1998 klo 16:45 Panimoravintola Koulu avasi ovensa asiakkaille. Virallisia avajaisia vietettiin hilpeissä tunnelmissa heti seuraavalla viikolla.

Vuodet ovat vierineet, ravintolan toiminta on asettunut uomiinsa ja vakiinnuttanut arvoisensa aseman turkulaisessa ravintolakulttuurissa. Turun Panimo Oy:n osakkaina ja ravintoloitsijoina toimivat tätä nykyä Pekka Vihavainen, Pekka Hentunen, Harri Rintala ja Mika Lattu, joista viimeksi mainittu luotsaa Panimoravintola Koulun päivittäistoimintaa ravintolapäällikkönä; kolme ensimmäistä tapaa varmimmin juoma-asiantuntijan roolissaan baaritiskin toisella puolen, päämajanaan Seurusteluravintola Uusi Apteekki osoitteessa Kaskenkatu 1.

Panimoravintola Koulun oluet on valmistettu saksalaisen, vuodelta 1516 peräisin olevan puhtauslain, Reinheitsgebotin mukaan. Valmistusaineina sallitaan ainoastaan vesi, mallas, humala ja hiiva. Jatkuvassa tuotannossa on kolme olutta: tumma lager Maisteri, vaalea lager Lehtori ja Boris Orlo pilsener. Näiden lisäksi valmistetaan erikois- ja kausioluita ympäri vuoden. Lisäksi tarjolla on omat siiderit: perinteisen kuivan omenan lisäksi maustetut siiderivaihtoehdot kuten Mustaherukka, Vadelma tai Karpalo sesongista riippuen.